onsdag 11. januar 2012

Gjøre det beste ut av dårlige dager

Med det været vi nå har hatt i månedsvis kan det tære både på humør og kropp. Jeg prøver da å gjøre det koselig rundt meg inne, og det er noe jeg alltid koser meg med.
Rengjøring er jeg ikke særlig glad i, men rydding, systematisering og pynting elsker jeg. 

Er det noe jeg er blitt god på etter at jeg har levd med kroniske smerter i en årrekke er å fokusere på små positive ting i hverdagen og fokusere vekk at jeg har vondt, spesiellt på denne årstiden, akseptere og likevel 'leve'.  Det vil ikke si at jeg aldri har dårlige dager, for det har jeg, men jeg har lært en måte å coache meg selv til en annen tankegang, og det funker, men det krever mental trening.

Det er kun en selv som kan gjøre noe med ens egne tanker når kroppen har det som verst.
At ikke alle kroppsdeler er 100 % med meg til enhver tid, er slitsomt, men da kommer mentaltreningen enda mer til nytte, i tillegg å ta ansvar for kroppen i form av trening og behandlinger.
En må akseptere at en er syk for å komme seg videre, jeg kan velge om vondten skal overta livet, eller om jeg skal overta vondten...Jeg har valgt det siste:)

Hadde egentlig ikke tenkt å skrive om dette på bloggen,...men shit au :)

Akkurat nå koser jeg meg med synet av tulipaner og kirsebærgreiner i kjøkkenvinduet :)





Da får dere ha en fin kveld kjære lesere :)
Jeg koser meg med Jo Nesbø's siste bok Gjenferd, veldig veldig bra!!!

Klem

12 kommentarer:

  1. Kjære deg! En riktig og viktig avgjørelse du har tatt, både for deg selv og for dine nærmeste! Som du sier, man må ta styring over eget liv og sette fokus på de positive tingene. Det ser i alle fall ut som du har evne til å sette pris på de små gleder, fortsett med det!!
    Klem og takk for påminnelsen om å ha fokus på de små gleder:))

    SvarSlett
  2. Og så nydelig, rent og pyntete , som du selv sier. Godt du har funnet riktig fokus på livet. Selv er jeg frisk, men tar det IKKE som en selvfølge, Nyter hver dag jeg kan komme meg ut i frisk luft, på tur alene eller med 'venner' , altså mer eller mindre offentlige turer. Nydelig med tulipaner nå !!! Kosdeg.

    SvarSlett
  3. Så kjempefin pynt i vinduskarmen din =)
    Og fine ord som du sier..en skal overvinne vondten!
    Kjenner meg litt igjen i det nemlig;)
    Klem Line

    SvarSlett
  4. Fint innlegg! Det så sant det du skriver, hemmeligheten ligger i å trene seg opp til å fokusere på andre ting, velge gode ting å tenke på (jeg vet :).

    Kos deg masse med boka
    Klem Tonje

    SvarSlett
  5. Jeg elsker bloggen din og dette innlegget er bare så dypt syns jeg.

    Jeg har også hatt noen dårlige stunder på grund av hoftene mine, spesielt om vinteren men heldigvis går det bra nå.

    Ha en super fin kveld

    SvarSlett
  6. Jeg skjønner så veldig godt hva du mener med å ha kontroll over vondten. Nå har jeg bare midlertidige vondter, men det hjelper å tenke positivt når kroppen føles for tung og vrien. Du er flink som klarer det når du har det kronisk!!!

    Det er godt å få system! Holder på nede jeg også nå. Til babyen kommer... Mye rot før alt er på plass;)

    Vasen er fra Kähler, Omaggio heter den.

    Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
  7. Så fint at du har funnet evnen til å holde riktig valgt fokus....og ja, i dette været vi har hatt det siste året med regn og atter regn må en prøve å ha det koselig innendørs. Ellers så ser jeg at du også har telysholdere som må resirkuleres ;o)

    SvarSlett
  8. "Lykkelig er den som kan glede seg over de små hverdagsgleder"
    Nydelig dekorering og gode ord, som jeg kjente meg godt igjen i!!
    KLÆM!!

    SvarSlett
  9. Vackert och tänkvärt inlägg. Jag har ingen smärta som du men har erfarenheter av trauman, sorg, och annat som vi utsätts för genom livet. Det är viktigt att få känna sig liten och svag ibland men det allra viktigaste är att snabbt ta sig upp och inte stanna där nere. Man kommer så långt med en positiv inställning, och det finns russin att plocka och lära sig av även genom det negativa som drabbar oss.
    Vill tacka för din varma stöttande kommentar goa du!
    Kram Pia

    SvarSlett
  10. Ett godt og ærlig innlegg, me like!

    ♥Smil og klem♥
    Maia

    SvarSlett
  11. Thank you very much for your words of praise and yes, I would be honored if you shared some pics with a link!

    I just bought my first tulip bouquet here yesterday -they bring so much joy.

    Thanks again,
    Carolyn

    SvarSlett
  12. Tror nok det er utrolig hjelp med riktig fokus, men skjønner det er slitsomt..bare å trene mentalt kan sikkert være slitsomt det også.
    Vet ikke hva som er verst av snø og regn..for det laver ned her.
    Klem fra meg;)

    SvarSlett

♥ Takk til dere alle som legger inn masse fine ord hos meg, det bidrar og til at jeg og finner frem til deg ♥

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.